معرفی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران

ماموريت، چشم‌انداز، استراتژي و خط مشي آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی

1- ماموريت آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی:

تلاش در جهت ارتقاء سطح توانايي، قابليت، شايستگي و دانش سرمایه‌های انساني به‌عنوان مهمترين سرمايه سازمان از طريق آموزش‌هاي راهبردي، جامع، نظام‌مند و برنامه‌ريزي شده به منظور توسعه سرمایه انساني و ايجاد فرصت‌هاي لازم براي بروز خلاقيت و نوآوري كاركنان در جهت تحقق اهداف كلان و حفظ مزيت رقابتي سازمان (ارتقاء سطح بينش، دانش، مهارت براي توسعه پايدار).

2- چشم‌انداز آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی:

توسعه سرمایه‌های انساني و كسب دانش، مهارت و شايستگي‌هاي لازم با هدف ارتقاء سطح توانمندي كاركنان در راستاي تحقق اهداف كلان سازمان (رساندن آموزش‌ها به سطح استانداردهاي بين‌المللي)

3- استراتژي‌های آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی:

1. توانمندسازي كاركنان و كسب دانش، مهارت و شايستگي‌هاي لازم از طريق آموزش‌هاي جامع، مستمر و اثر بخش.

2. توسعه مهارت و توانمندي‌هاي خاص كاركنان و قابليت جايگزيني مهارت‌هاي مختلف با توجه به تغييرات سريع در علوم و فناوري‌هاي نوين و تلفيق آموزش با تحقيقات علمي و تكنولوژيكي و مباني نظري علمي با عمل و كاربرد آن در صنعت از طريق توسعه ارتباطات صنعت با دانشگاه‌ها و ديگر مراكز تحقيقاتي و آموزشي.

3. توجه به عوامل محيطي، اجتماعي، اقتصادي،‌ سياسي و ... كه بر فعاليت‌هاي سازمان تأثيرگذار مي‌باشند.

4. اتخاذ رويكردي استراتژيك در تدوين برنامه‌هاي آموزشي به گونه‌اي كه بين برنامه‌‌هاي آموزشي و استراتژي‌هاي بلندمدت سازمان ارتباط اصلي و اساسي ايجاد گردد.

5. بهر‌ه‌گيري از مديريت دانش و ايجاد سازماني خلاق و يادگيرنده و تلاش همه‌جانبه و برنامه‌ريزي شده جهت توسعه يادگيري مستمر و ايجاد فرصت‌هاي بروز خلاقيت و نوآوري.

6. افزايش رضايت‌مندي و بهبود تعلق سازماني و تقويت روحيه مثبت انديشي و ارتقاء و بهبود روابط انساني در سازمان.

7. پرورش استعدادهاي بالقوه كاركنان و ايجاد شرايطي براي ارتقاء و پذيرش مشاغل در سطوح بالاتر و پيچيده در جهت تحقق مديريت مسير پيشرفت شغلي كاركنان.

8. توجه ويژه به مسائل انگيزشي كاركنان جهت ترغيب و تشويق ايشان به امر فراگيري نيازهاي آموزشي.

9. توجه به تحولات و دگرگوني‌هاي عظيم جهاني و استفاده از دانش و دانايي سرمايه‌هاي انساني با عنايت به تأثيرپذير بودن بلاشك سازمان از تغييرات گسترده‌اي كه در سطح جهان در حال وقوع است.

10. بازنگري مستمر در برنامه‌ها به منظور شناسائي وضعيت واقعي امور و مشخص نمودن ميزان تحقق اهداف و برنامه‌هاي تدوين شده و اطمينان سازمان از حصول صلاحيت‌ها و ويژگي‌هاي مطلوب و كسب دانش، مهارت و توانايي‌هاي مورد نياز از طريق اجراي يك برنامه‌ريزي جامع آموزشي.

11. جلب تعهد و مشاركت مستمر مديران و كارشناسان در ايجاد باور و اعتقاد قلبي در آنها نسبت به سودمند بودن برنامه‌هاي اجرايي آموزش از طريق درگير شدن و ايفاي نقش آنها در فرآيندهاي تعريف شده.

12. حفظ مزيت رقابتي سازمان از طريق بهبود عملكرد سازماني و ارتقاء بهره‌وري سيستم.

4- خط مشي آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی:

    امروزه نقش و اهميت سرمایه‌های انساني به‌عنوان مهمترين دارايي و سرمايه راهبردي هر سازمان پيشرو بر هيچكس پوشيده نيست.

از سوي ديگر وقوع تحولات و دگرگوني‌هاي بسيار سريع و غير قابل پيش‌بيني در جوامع بشري امروزي سبب گرديده كه سازمان‌ها متأثر از اين تغييرات جهت حفظ بقاء و بالندگي خود به دانايي سرمايه انساني به عنوان تنها مزيت رقابتي و استراتژيك توجه ويژه‌اي معطوف نمايند. در همين راستا سازمان با رويكردي استراتژيك و سيستماتيك، به موضوع آموزش و بهسازي نيروي انساني پرداخته و با توجه به توسعه و تحولات سازماني و رشد روزافزون علم و فن‌آوري تلاش مي‌نمايد به منظور اتخاذ تصميم منطقي و اصولي در مواجهه با اين پيچيدگي‌ها و اداره اثربخش‌تر سازمان، دانش، مهارت، شايستگي و اطلاعات خود را غني‌تر سازد از اين رو برنامه‌ريزي استراتژيك آموزش و توسعه یادگیری را با هدف توسعه سرمایه‌های انساني و ارتقاء سطح توانمندي كاركنان و در نهايت تحقق اهداف كلان سازمان به مرحله اجرا خواهد گذاشت (با تاكيد بر آموزش‌هاي تخصصي و كاربردي).

5- برنامه‌هاي عملياتي در حوزه آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی:

1. افزايش سطح كمي وكيفي آموزش كاركنان با توجه به نيازسنجي انجام شده.

2. افزايش سطح كمي و كيفي آموزش به خانواده‌هاي پرسنل از طريق برگزاري سمينارها و گارگاه‌هاي آموزشي.

3. توسعه آموزش نيروهاي شاغل در بخش خدمات با اولويت برگزاري دوره‌هاي عمومي و تخصصي.

4. افزايش سطح اثربخشي دوره‌هاي آموزشي از طريق كاربردي‌تر نمودن دوره‌هاي آموزشي وبكارگيري روش‌هاي استاندارد سنجش اثربخشي دوره‌هاي آموزشي.

5. بازنگري در فرايند نيازسنجي آموزشي جهت تعيين شايستگي و قابليت شغلي مورد نياز و شناسايي نيازهاي آموزشي كاركنان.

6. بازنگري در نظام انتخاب اساتيد و مؤسسات آموزشي به منظور بهبود مستمر در زمينه ارائه خدمات آموزشي به كاركنان.

7. تلاش در جهت كاهش استرس و تنش‌هاي شغلي به منظور ارتقاء سطح سلامت جسمي و روحي كاركنان و خانواده آنها از طريق برگزاري مستمر سمينار و دوره‌هاي آموزشي.

8. توسعه ارتباط و تعامل سازنده صنعت با دانشگاه‌ها و ساير مراكز علمي و آموزشي جهت گسترش فعاليت‌هاي تحقيقاتي و صنعتي.

9. فراهم نمودن تمهيدات لازم و رعايت الزامات تعريف شده در خصوص استقرار مديريت آموزش بر اساس استاندارد ISO10015  و ISO 29990